Specjalizacja "Komunikowanie społeczne"

dr Aleksandra Wagner, koordynatorka specjalizacji:

Wszystko zaczęło się kilka lat temu, gdy stworzyliśmy specjalizację… Nie, stop! Wszystko zaczęło się nieco wcześniej – kilkadziesiąt lat temu, gdy w Instytucie Socjologii zaczęto badać komunikowanie... Niee, jeszcze wcześniej... Zaczęło się, gdy nasi przodkowie zaczęli do siebie mówić. A może jeszcze wcześniej? W każdym razie, stało się to bardzo dawno temu i trwa! Grupa pasjonatów bada, doskonali, rozwija i projektuje procesy komunikacyjne w Instytucie Socjologii. Co roku dołączają do nas ludzie, którzy chcą dzielić się z nami swoja pasją i wiedzą. W tym roku czekamy na Was!

dr hab. Maria Świątkiewicz-Mośny, koordynatorka specjalizacji:

Każdy chce być piarowcem, pracować w reklamie, występować w telewizji, mieć ładne zdjęcia w gazecie i dobrze zarabiać na pisaniu bloga. Tylko jak to zrobić? No i dlaczego jednym się udaje, a innym nie? Chyba wiemy dlaczego. A już na pewno staramy się dowiedzieć, badając procesy komunikacyjne dosłownie wszędzie. Dzięki temu, że mamy teoretyczną wiedzę, empiryczne dane, skuteczniej udaje nam się projektować procesy komunikacyjne w organizacjach, firmach, mediach, także mediach społecznościowych.

Dlaczego warto wybrać tę specjalizację?

  • wyposażamy absolwentów w umiejętności analizowania, interpretowania i strategicznego planowania procesów komunikacyjnych w biznesie, kulturze, społecznościach lokalnych i globalnych
  • dzięki nowoczesnym laboratoriom i warsztatom studenci uczą się przekładać najnowszą wiedzę teoretyczną na wdrażanie innowacji w obszarze komunikowania
  • w ciągu 2 lat budujemy warsztat metodologiczny, rozwijamy kreatywność i doskonalimy umiejętności komunikacji w grupie. W efekcie studenci potrafią korzystać z narzędzi pomiaru w obszarze rynku medialnego, diagnozować wewnętrzne i zewnętrzne otoczenie komunikacyjne organizacji, projektować programy CSR, strategie reklamowe i PR, prowadzić komunikację w nowych mediach.

Polub stronę specjalizacji na Facebooku

Czego i jak uczymy?

Świat wciąż się zmienia. W ciągu ostatnich lat zmiany społeczno-kulturowe i technologiczne następują tak szybko, że rozumienie ich i adaptowanie się do nich wymaga szczególnej wiedzy i umiejętności. W tym zakresie wiedza socjologiczna pozwala skutecznie planować i realizować różnorodne działania komunikacyjne oraz badać je, analizować, opisywać, interpretować i w efekcie zrozumieć. Najważniejszym wyzwaniem jest nie tylko sprawne korzystanie z nowych technologii, bo te za chwilę ustąpią jeszcze nowszym, lecz rozumienie logiki owych przemian i umiejętność adaptacji do nich. Dlatego socjologia komunikacji to wiedza przyszłości.

Odpowiadając na te wyzwania oferujemy program, który z jednej strony skupia się na wielowymiarowej analizie zjawisk i procesów komunikowania się w różnych sferach życia codziennego, zaś z drugiej obejmuje szereg zajęć warsztatowych i laboratoryjnych, podczas których uczymy jak projektować i budować strategie komunikacyjne, określać warunki ich skuteczności, konstruować twórcze, nowatorskie przekazy za pomocą obrazu i słowa. Zagadnienia naukowe i dydaktyczne podejmowane w ramach specjalizacji koncentrują się na trzech poziomach: komunikacji interpersonalnej i grupowej, komunikacji w organizacjach i pomiędzy nimi, oraz komunikacji masowej. Wszystkie one pozostają pod wpływem nowych technologii komunikacyjnych, dlatego takie zjawiska jak społeczeństwo sieciowe, media cyfrowe i generowane przez nie procesy (Web 2.0, chmura informacyjna, media społecznościowe, big data, caqdas, text mining itp.) znajdują się w centrum naszej uwagi.

Bardzo istotnym wymiarem programu kształcenia na specjalności jest tworzenie warunków do rozwoju kreatywności, wzajemne inspirowanie się i towarzyszenie studentom w ich własnych projektach i rozwoju. Program specjalizacji jest elastyczny i w znacznym stopniu umożliwia samodzielne kształtowanie edukacji. Studenci mają wpływ na to czego i w jakiej formie się uczą. Jednocześnie wspieramy studentów oferując im przedmioty ułożone w spójne ścieżki edukacyjne. Mogą z nich skorzystać, jak i dowolnie je krzyżować konstruując własne programy kształcenia. W każdym przypadku służymy radą i opieką.

Struktura programu kształcenia na specjalności komunikowanie społeczne

Program specjalizacji

Proponowany przez nas program kształcenia specjalności komunikowanie społeczne obejmuje kursy obowiązkowe (kanoniczne), kursy szczególnie rekomendowane (do wyboru) i fakultatywne (do wyboru). Kanon (6 kursów, 21 ECTS) jest podstawą teoretyczną programu kształcenia. Składa się z następujących kursów:

  • Wprowadzenie do komunikowania

  • Socjologia języka

  • Współczesne badania nad komunikacją

  • Kultura i media

  • Komunikowanie a rozwój społeczny

  • Prawo prasowe i autorskie (jednodniowe warsztaty)

 

Wśród kursów do wyboru znajdują się również kursy, które są szczególnie przez nas rekomendowane. Rekomendacja jest podpowiedzią i wskazówką, ale prezentowane w ich ramach treści są istotne dla realizacji kursów fakultatywnych. Są to:

  1. Krytyczna analiza dyskursu (KAD) - to kurs bardzo przydatny do badania wszelkich zjawisk i procesów komunikacyjnych związanych z relacjami władzy i dominacji, które tkwią w języku. Istotą KAD jest badanie i demaskowanie tego, co na pierwszy „rzut oka" jest niewidoczne i ukryte. Po odbyciu kursu student zyska swoiste „okulary analityczne", które pozwolą mu dostrzegać i badać przemoc w dyskursie medialnym.

  2. Socjologia wizualna - Umberto Eco, Susan Sontag, Piotr Sztompka, Roland Barthes, Jean Baudrillard, John Grady, Luc Pauwels, Sarah Pink i wielu innych. Co łączy tych znakomitych badaczy? To, że zdali sobie sprawę, że aby zrozumieć współczesny świat, badać życie społeczne, wnikać w tkankę społecznej rzeczywistości i odkrywać społeczne DNA trzeba uwzględnić perspektywę wizualną. Już w 1921 roku Georg Simmel zauważył, że oko ludzkie odgrywa wyjątkową rolę w socjologii. Dziś, prawie 100 lat później proponujemy teorię i metodologię wypracowaną na gruncie socjologii wizualnej, która pozwoli zrozumieć współczesne procesy społeczne i kulturowe.

  3. Deliberacja, partycypacja, dialog społeczny - ostatnie lata to dynamiczny, intensywny rozwój koncepcji i technik związanych z kolektywnym rozważaniem problemów istotnych dla ludzi i promowaniem ich udziału w procesach decyzyjnych. Dotyczy to zarówno wymiaru obywatelskiego, jak i biznesowego. Umiejętność planowania procesów dialogu i ich ewaluacji to wciąż unikatowe kompetencje, specjalistów w tym obszarze jest zbyt mało.  Z tego powodu szczególnie rekomendujemy Państwu kurs, który daje podstawy wiedzy eksperckiej w tym obszarze.

  4. Komunikowanie międzykulturowe - gdyby przyjąć metaforę "melting pot", która oznacza, że żyjemy w coraz bardziej zróżnicowanym świecie, komunikowanie międzykulturowe staje się najbardziej podstawową kompetencją. Umiejętność komunikowania z przedstawicielami różnych kultur przydaje się zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym. Kontakty z osobami, które mają inne korzenie kulturowe i językowe wymagają wiedzy i umiejętności, które pomogą uniknąć niepotrzebnych nieporozumień.

  5. Procesy grupowe. Laboratorium - w ramach kursu będziemy obserwować, eksperymentować, analizować, przyglądać się grupom z różnych perspektyw. Nie umknie naszej uwadze struktura komunikacyjna, ani socjometryczna. Będziemy śledzili cykl życia grupy oraz przyjrzymy się mechanizmom podejmowania wspólnych decyzji.  Wiedza i umiejętności, które będą rozwijane w ramach laboratorium będą podstawą dla zdobywania kolejnych kompetencji zarówno w obszarze związanym z realizowaniem badań, jak i innych procesów komunikacyjnych.

  6. Badania jakościowe w praktyce 1 - Od danych terenowych do eksploracyjnej analizy jakościowej] – nowoczesne badania jakościowe to odkrywanie wiedzy w danych i konstruowanie teorii przy użyciu wyobraźni socjologicznej i analitycznej, wrażliwości językowej, dostrzegania wielowymiarowości relacji między danymi. Istotą tych zajęć jest interdyscyplinarność oraz interakcja między nowymi technologiami a tradycyjną metodologią analizy i badań jakościowych w duchu teorii ugruntowanej, analizy tematycznej i metod mieszanych z wykorzystaniem programów do wspomaganej komputerowo analizy danych (CAQDAS), kogniwistyki, text mining i przetwarzania języka naturalnego. Na kursie zamieniamy teorię w praktykę, wiedzę w umiejętności.

 

Program specjalizacji tworzą również kursy do wyboru, które rozwijają określone umiejętności praktyczne, metodologiczne i analityczne. Należy wybrać ich tyle, żeby suma punktów wyniosła minimum 40 ECTS. Kursy te pogrupowane są w dwie ścieżki kształcenia:

 
  1. Analityk/Badacz mediów i komunikacji

  2. Architekt rynku mediów i komunikacji

 

Zachęcamy do wyboru tych ścieżek, ale rekomendujemy wybór przynajmniej jednego przedmiotu rocznie ze ścieżki drugiej. Pozwoli to na poszerzenie perspektywy i wzbogacenie warsztatu eksperckiego.

Zobacz: pełen katalog kursów oferowanych dla studentów socjologii II stopnia.

Analityk/Badacz mediów i komunikacji

Wybór tej ścieżki kształcenia umożliwia zdobycie wiedzy i profesjonalnych umiejętności w zakresie analizy oraz badania mediów i procesów komunikowania społecznego. Zajęcia w ramach ścieżki to laboratoria, warsztaty, projekty i praktyka terenowa (obóz naukowo-badawczy, praktyki analityczne). Zajęcia prowadzone są przez dydaktyków, którzy wiedzę i profesjonalne doświadczenie zdobywali w projektach naukowych i biznesowych. Uczymy warsztatu metodologicznego, wrażliwości badawczej, myślenia analitycznego, umiejętności odkrywania wiedzy zawartej w danych oraz sztuki interpretacji. Uczymy wielowymiarowej analizy i prowadzenia badań jakościowych (IDI, FGI), analizy danych tekstowych i wizualnych, analizy danych z sieci i portali społecznościowych, analizy danych medialnych, badań internetowych czy metod wizualizacji itd. Kształcimy analityków i badaczy mediów społecznościowych, e-commerce, czy mediów tradycyjnych oraz socjologów -  badaczy zjawisk i procesów komunikowania w obszarze społeczeństwa, kultury i biznesu. Nasi absolwenci posiadają wiedzę teoretyczną z socjologii komunikowania społecznego i umiejętności praktycznej analizy komunikowania z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć w dziedzinie informatyki społecznej, kognitywistyki i językoznawstwa. Dlatego z łatwością radzą sobie zarówno z analizą zawartości i treści mediów (wewnętrznych i zewnętrznych), analizą mediów społecznościowych, prowadzeniem audytu komunikacyjnego, a także badaniem Internetu, dyskursu politycznego, medialnego czy społeczno-kulturowego. Stawiamy na interdyscyplinarność i nowe technologie. Najlepszym oferujemy udział w projektach naukowo-badawczych realizowanych w naszej Pracowni CAQDAS TM Lab. Analityk/Badacz mediów i komunikacji w dobie rozwoju społeczeństwa informacji i wiedzy, czy mediów społecznościowych jest obecnie jednym z najbardziej pożądanych zawodów na rynku pracy.

Architekt rynku mediów i komunikacji

Wybór tej ścieżki kształcenia umożliwia zdobycie wiedzy i profesjonalnych umiejętności niezbędnych do pracy w zawodach związanych z mediami i komunikowaniem społecznym. W ramach tej ścieżki proponujemy konwersatoria, warsztaty i laboratoria, pomagamy organizować praktyki studenckie w instytucjach medialnych, firmach i administracji publicznej. Zajęcia prowadzone są przez pracowników i współpracowników Zakładu Socjologii Komunikacji Społecznej oraz praktyków – profesjonalistów, którzy doświadczenie rynkowe zdobywali przy realizacji projektów biznesowych. Uczymy projektowania, organizowania i koordynowania kampanii komunikacyjnych (PR, CSR itp.), moderacji i ewaluacji spotkań grupowych, w tym zasad i metod deliberacji i prowadzenia dialogu, a także umiejętności tworzenia i zarządzania treścią mediów społecznościowych. Ukończenie tej ścieżki daje możliwość podjęcia pracy w obszarach związanych z Public Relations, czy na stanowiskach związanych z komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną organizacji tj., PR Manager, Employer Branding Specialist, czy Rzecznik Prasowy. Drugim obszarem rozwoju kompetencji w tej ścieżce kształcenia jest Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR Management). Ten intensywnie rozwijający się obszar działalności biznesowej wymaga specjalistów znających techniki projektowania i monitorowania działań przedsiębiorstw.

Zdobyte kompetencje umożliwiają również prace w wielu nowych zawodach związanych z rozwojem nowych mediów. Należy tu wspomnieć o zawodowych blogerach, czy redaktorach mediów elektronicznych. Praca w obszarze starych i nowych mediów oraz działania nakierowane na współpracę z nimi wymaga od absolwentów i absolwentek umiejętności pracy z obrazem, filmem, tekstem i dźwiękiem. Zajęcia oferowane w ramach ścieżki architekt kształcą umiejętności tworzenia zawartości mediów, ale też jej interpretacji i krytycznego rozumienia. Najlepszych zapraszamy do współpracy przy projektach naukowych i komercyjnych realizowanych w Zakładzie Socjologii Komunikowania Społecznego.

Zespół

Zespół specjalizacji to interdyscyplinarna wspólnota badaczy: antropologów, socjologów, psychologów, językoznawców i prawników; czynnych zawodowo praktyków komunikowania: marketing i PR menadżerów,analityków, konsultantów, dziennikarzy.

Studentom dajemy szansę sprawdzenia się przy tworzeniu różnego rodzaju projektów pod opieką specjalistów m.in. z zakresu PR, biznesu, moderacji czy kreowania wizerunku. W ramach specjalizacji współpracujemy m.in. z Grupą RMF, Urzędem Miasta Krakowa, Wessling Polska czy Codework.

Zapoznaj się zespołem specjalizacji: http://dialogueforpolicy.pl/ 

Gdzie mogą pracować absolwenci?

  • media
  • działy marketingu i komunikacji firm
  • agencje reklamowe i PR
  • firmy badawcze