dr Aleksandra Wagner

stanowisko: adiunkt
e-mail: aleksandra.wagner@uj.edu.pl

Dla mnie socjologia jest pomocna w rozumieniu świata i ludzi. W życiu fascynuje mnie różnorodność i zmiana, bogactwo form i wzorów ich postrzegania.
Kiedy nie pracuję naukowo, z zainteresowaniem rozglądam się wokół, pomagam budować synom ich codzienność i niecodzienność, czytam, oglądam, spaceruję.

dr Aleksandra Wagner - specjalizuje się w socjologii komunikowania. Szczególnie interesują ją problemy komunikowania publicznego, deliberacji i komunikowania organizacji działających w różnych sektorach. Jest współautorką programu i koordynatorką specjalizacji Komunikowanie we współczesnym społeczeństwie w IS UJ. Prowadzi autorskie badania nad wzorami dyskursu publicznego na przykładzie wybranych kwestii polskiej energetyki. Aktualnie kieruje zespołem badawczym realizującym projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki. Prowadzi zajęcia z socjologii mediów, społecznej odpowiedzialności biznesu, Public Relations, dialogu społecznego oraz warsztaty z socjologii przyszłości. Od kilku lat zajmuje się działalnością trenerską i doradczą. Współpracuje stale z Urzędem Miasta Krakowa, firmą szkoleniową Codework oraz z CDR w Krakowie. Ma na swoim koncie projekty realizowane dla biznesu i administracji publicznej. Jest autorką oraz redaktorką książek, artykułów, raportów i strategii w obszarze komunikacji i dialogu społecznego

Zainteresowania naukowe

  • Socjologia masowego komunikowania
  • Deliberacja społeczna i dialog społeczny
  • Społeczna odpowiedzialność biznesu
  • Socjologia energii

Artykuły

  • A. Wagner, T. Grobelski, M. Harembski, Is energy policy a public issue? Nuclear power in Poland and implications for energy transitions in Central and East Europe, Energy Research & Social Science, http://authors.elsevier.com/a/1SVB37tZ6ZXt60.
  • A. Wagner, Miejsce deliberacji w procesie podejmowania decyzji o leczeniu. Komunikowanie między lekarzem i pacjentem w perspektywie socjologicznej, Zeszyty Prasoznawcze 2015, Numer 2 (222).
  • A. Wagner, Bezpieczny–niebezpieczny. Pytanie, czy opłacalny. Niewiedza, ryzyko, zagrożenie w medialnym dyskursie o gazie łupkowym, http://www.e-znaczenia.pl/?p=1141
  • I. Albrycht, W. Bigaj, V. Dvořáková, J. Francu, R. Garpiel, J. Osička, A. Mathews, A. Sikora, M. Sikorski, K. C. Smith, M. Tarnawski, A. Wagner, Rozwój sektora gazu łupkowego w Polsce i jego perspektywy w Czechach: analiza i rekomendacje, http://ik.org.pl/pl/publikacja/nr/9351/rozwoj-sektora-gazu-lupkowego-w-polsce-i-jego-perspektyw/
  • A. Wagner, Shale gas: Energy innovation in a (non-)knowledge society: A press discourse analysis, "Science and Public Policy", Oxford Journals, http://spp.oxfordjournals.org/content/early/2014/08/07/scipol.scu050.full.pdf+html
  • Aleksandra Wagner (współautorka Maria Świątkiewicz-Mośny), How much energy in energy policy? The media on energy problems in developing countries (with the example of Poland) Energy Policy 50 (2012) 383–390, 36 p. 
  • A.Wagner, Lower Co2 emmission? (współautorka M.Swiatkiewicz-Mosny) w Sbornik prispevku z mezinarodni vedecke konference MMK 2012, ISBN 978-80-905243-3-0 ; December 10-14th , 2012 Harlove Kralove, 2012.
  • A.Wagner, Media jako płaszczyzna deliberacji. Ogłoszenie krótkiej listy potencjalnych lokalizacji pierwszej polskiej elektrowni atomowej. Analiza prasy-Case study. Zeszyty Naukowe WSZIB, 2012.
  • Alexandra Wagner, Social participation and deliberation in the context of integration in Democracy, w "Integration Potential Of Modern Psychology And Directions Of Its Development", Irina Bondarevskaya, Marianna Tkalych, 2012. 
  • A.Wagner (współautorka M.Świątkiewicz-Mośny), Społeczne reprezentacje kryzysu energetycznego w prasie polskiej- doniesienia z badań, Zeszyty WSZIB, 2010.
  • A.Wagner, (współautorka: M. Świątkiewicz- Mośny), Social Representations of School in Television Serials on the Example of Poland," The New Educational Review" 21/2010. 
  • A.Wagner (współautorzy M.Niezgoda, M.Świątkiewicz-Mosny), Świąteczny koszyk - wymiary sacrum i profanum wielkanocnego świętowania na podstawie obserwacji uczestniczących studentów socjologii,[w:] Wielkanoc, Socjologia Religii T.VII, 2009 
  • A.Wagner, (współautorka M.Świątkiewicz- Mośny) Komunikacyjne uwarunkowania mobilności studentów. Eksploracja przypadków Uniwersytetu Jagiellońskiego, Radboud University Nijmegen (Holandia) i Uniwersytetu Konstantina Filozofa w Nitrze (Słowacja).Zeszyty WSZIB, Kraków 2009 
  • A.Wagner, CEO Magazyn Top Menedżerów, Synergia na rzecz marki, listopad 2008 A.Wagner, Plotka jako narzędzie kształtowania rzeczywistości społecznej. Afera Rywina w dyskursie prasowym. Studia Socjologiczne, 2006.

Rozdziały w recenzowanych monografiach

  • A.Wagner (współautorka M.Juza), „Podstawowe elementy komunikacji w zapisach rozmów internetowych prowadzonych za pośrednictwem IRC" [w:] J. Mazur (red.) Teksty kultury-oblicza komunikacji w XXI wieku, Lublin 2006 
  • A.Wagner, Wolne media i co dalej? [w :] L.Haber, A.Siwik (red.)Od robotnika do internauty. AGH 2009 A.Wagner, Do we need to have confidence in press any more? [ w:]M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mosny, A.Wagner (red.) Culture in transition- transition in culture, Kraków 2009.
  • A.Wagner,( współautorka M.Świątkiewicz- Mosny) Ale gdzie tu jest socjologia- Mariana Niezgoda koncepcja wychowania(doktorantów),[w:] K.Slany, Z.Seręga, Sprostać zmianom- szkice o powinnościach współczesnej socjologii, Kraków 2009. 
  • A.Wagner,( współautorka M.Świątkiewicz- Mośny) Premier kreator-komunikacyjne strategie budowania spójności grupowej w expose premierów : Jarosława Kaczyńskiego, Kazimierza Marcinkiewicza, Donalda Tuska, [w:] Język IV RP, UMCS 2010. 
  • A.Wagner,( współautorka M.Świątkiewicz-Mośny), Niecodzienna codzienność- kategoria codzienności jako element strategii perswazyjnej w expose premierów, [w:] M.Niezgoda, M.Świątkiewicz-Mośny, a.Wagner(red.) Com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków 2010.
  • A.Wagner, Media o sobie w sytuacjach niepewności i kryzysu- analiza samoopisu medialnego w Polsce po 1989 roku [w:] Demokratyczne przemiany polskich mediów w l. 1989-2009,Wolny-Zmorzyński Kazimierz Furman Wojciech ,Nierenberg Bogusław,T.1, Wydawnictwo A. Marszałek 2009.
  • A.Wagner,( współautorka M.Świątkiewicz-Mośny), Wizerunek nauczyciela i szkoły w polskich serialach telewizyjnych) [w:] M.Niezgoda, Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce, WUJ 2011.
  • A.Wagner, Przegląd badań dotyczących reformy systemu edukacyjnego w Polsce 1999 – 2007[w;:] M.Niezgoda, Społeczne skutki zmiany oświatowej w Polsce, WUJ 2011. 
  • A.Wagner (współautorka M.Świątkiewicz-Mośny) , Fabryka newsów- Luhmanowska koncepcja mediów a PR[w:] J.Olędzki (red.)"Public Relations w komunikowaniu społecznym i marketingu", Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego 2010.
  • A.Wagner, Opowieści Kasandry- media wobec kryzysów współczesnego społeczeństwa, w; Nowe media, red. A. Ogonowska, 2010 A.Wagner, młodzież jako partner dialogu społecznego. Społeczna odpowiedzialność biznesu w społeczeństwie ryzyka( w druku).

Książki

  • A. Wagner (red.), Widoczne i niewidoczne. Atom, łupki, wiatr w dyskursach medialnych wokół energetyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2016  
    A. Wagner, Zaufać mediom?, Kraków NOMOS, 2010
  • M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mosny, A. Wagner (red.) Culture in transition- transition in culture, Kraków 2009
  • M. Niezgoda, M. Świątkiewicz-Mośny, A. Wagner (red.), COM.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, Nomos 2010

Obecnie realizowane projekty

Media jako płaszczyzna deliberacji- analiza wzorów dyskursu publicznego na przykładzie kluczowych problemów energetyki w Polsce: budowy elektrowni jądrowej, eksploatacji gazu łupkowego i energetyki wiatrowej., 2012- 2015 grant NCN nr UMO- 2011/03/D/HS6/05874

Zrealizowane projekty naukowe

  • Grant 1 HOZE 039:30, 2007-2009, Społeczne skutki reformy oświaty, wykonawca projektu
  • Społeczne reprezentacje kryzysu energetycznego w polskiej prasie" 2010/11
  • „Optymalizacja komunikowania w instytucjach szkolnictwa wyższego", 2007/2008, wykonawca( we współpracy z uniwersytetem w Nijmegen)
  • „Komunikacyjne strategie budowania zaufania w systemie medialnym", 2007/08 wykonawca

Wybrane projekty organizacyjne

  • Moderacja w projekcie Okragłego Stołu Edukacyjnego w Krakowie, organizator UMK, we współpracy z Codework
  • Doradztwo komunikacyjne dla firmy Wessling Polska
  • Audyt PR dla firmy Jagiellońskie Centrum Innowacji.
  • Moderacja i konsultacje komunikacyjne w projekcie budowy elektrowni atomowej w Polsce dla PGE EJ1( we współpracy z Codework)
  • Moderacja dialogu społecznego w projekcie grupy Żywiec we współpracy z PriceWatersCoopers
  • Trener w projekcie „Czas na dialog" OPZZ Konfederacja Pracy we współpracy z Codework.
  • Trener komunikacji dla Straży Miejskiej w Krakowie